Julia Charlotta Hilden
15.4.1851 - 26.6.1885
Hauta numero 191

Julia Charlotta Hilden on todennäköisesti viimeinen tälle hautausmaalle haudattu.
Julia Charlotta Hilden oli kauppias Carl Josef Hildenin ja Matilda Charlotta Teckmanderin kolmas lapsi. Ensimmäinen tytär syntyi kuolleena.

Julia Charlottan ollessa 14 vuotias (19.8.1865) hänen kotitalonsa liiterissä syttyi tulipalo joka tuhosi 32 taloa Puutarhakadun ja Satamakadun väliseltä alueelta. Yli 500 ihmistä jäi kodittomaksi.

Julian nuorempi veli, konttoristi Arnold Eliel Hiden on haudattu toiselle puolelle hautausmaata, lähelle Pirkankatua.

Julia Charlottan isä, Kalle Jooseppi Joosepinpoika syntyi 1817. Hän tuli kauppias Gustaf Lundahlin juoksupojaksi 1830 ja myöhemmin kirjanpitäjäksi. Lundahl määräsi hänen nimekseen Carl Josef Hilden. Harjoittelu ammattiin jatkui Helsingissä, josta Hilden palasi Tampereelle ja sai porvarioikeudet 1844.

Samana vuonna hän avioitui Matilda Charlotta Teckmanderin kanssa. Hän perusti oman kauppaliikkeen jolla hän hankki huomattavan omaisuuden. Lundahlien kuoltua Hilden osti perikunnalta Kauppakatu 10 ja Puutarhakatu 17 tontit. 1863 kauppias Hilden osti Ikaalisista Osaran rusthollin, joka silloin käsitti lähes 3000 hehtaarin alueet.

Hänen poikansa Arthur Gideon (siis Julia Charlottan veli), perusti 1886 Osaran yksityisen kansakoulun ja Maanviljelyskoulun.

Kuten monia muitakin, 1860-luku koetteli myös Hildeniä. 19.7.1864 paloi Osaran kaksikerroksinen päärakennus. 19.8.1865 syttyi Hildenin liiteristä suuren osan Tampereesta tuhonnut palo, ja elokuussa 1866 paloivat Osaran riihet.

Näihin aikoihin Carl Josef Hilden sai uskonnollisen herätyksen. Matkallaan Ruotsin Visbyssä hän tapasi 1869 vapaakirkollisen saarnaajan P P Waldenströmin.

Vuonna 1884 hän perusti rukoushuoneen tontilleen Puutarhakatu 17. Testamentillaan hän määräsi tontin ja kirkon vapaaseurakunnalle. Se toimii edelleen samalla paikalla, "Anttilaa vastapäätä".
Carl Josef Hilden kuoli 25.6.1891 Osarassa, mutta hänet on haudattu Kalevankankaalle.

Päälähteenä on käytetty Tampereen sukututkimusseuran lehteä Orpana No 2/1997,
Harri Osara: kauppias Karl Johan Hildenin elämänvaiheita